Nyt fra Shanghai

Turisttur til Qingdao (青岛) og Beijing (北京) med Jakob (DEL 1/3)

Hej igen folkens. Beklager at jeg ikke har fået opdateret bloggen i hvad der føles som 100 år. Jeg har imidlertid nydt tiden i Kina og færdiggjort sprogskolen på Donghua University.

Efter at have færdiggjort sprogskolen om fredagen d. 25/8 tog Jakob og jeg toget til Qingdao om lørdagen. Turen skulle tage 7 timer knap og nap og ville derfor ankomme til Qingdao omkring 21:00, hvorefter vi havde aftalt med Peter Balle, general manager for FabricAirs afdeling i Kina, at vi skulle drikke en enkelt øl.  Toget viser sig dog at være 1 time forsinket (meget atypisk kinesiske tog) og vi endte derfor først med at ankomme til banegården 22:00 og var klar til at drikke en øl 23:30. Peter Balle, hans kæreste og to venner som begge to havde deres egne hobbybryggerier inviterede derefter Jakob og mig til smagsprøver på den hjemmelavede øl; og det var nu meget godt! Efter 1,5 – 2 timer tog vi tilbage til hotellet og fik en velfortjent nattesøvn.

Morgenen efter var der lagt op til stort boksebrag mellem Conor McGregor og Floyd Mayweather, og kampen skulle starte 12:00 lokal tid. Vi sov dog lidt længe efter gårsdagens strabadser og endte med at ankomme til baren ganske få minutter før kampens start. Der blev serveret Carlsberg og andre velkendte drikke på den irske bar, som nærmest føltes som at være hjemme i Europa.

Derefter var det på tide at gå på opdagelse i selve Qingdao, som var vært for sejlsportsdelen da OL blev afholdt i Kina i 2008. Vejret var fantastisk, så det blev også til et par billeder som kan ses nedenunder:

Qingdao Skyline fra havnen

Det flotteste flag

Det olympiske område

Derefter skulle vi udforske det kuperede terræn bag biografen sammen med Peter og hans kone. De var troppet op i sportstøj allerede da vi mødte dem ved den gamle bydel, og det skulle vise sig hvorfor efter godt én times vandren op ad bakke til et gammelt observatorium med en fabelagtig udsigt over byen og vandet. Samtidig var luften relativt ren og himmelen fantastisk klar til ære for vores besøg i den (i kinesiske sammenhænge) lille by med godt 9 millioner indbyggere:

Danske filmplakater haves også i Kina

Salen hvor man tidligere holdte gilder for sømænd der kom et smut forbi

Kirke i Qingdao i tysk stil

Meget flot udsigt fra toppen af bakken

Søndagen sluttede af med 85 minutters fod-massage og en fantastisk middag på en lokal thai-restaurant hvor Peter og hans kone kendte ejeren hvilket medførte nedslag i regningen samt 3 gratis desserter, og så tog vi retur til hotellet.

Mandagen startede 7:15 ude foran vores hotel hvor Peter Balle hentede os i en kinesisk Uber (Didi) og hvorefter vi kørte mod Bombardiers togfabrik i Qingdao. Her blev vi mødt af General Manager Luc Roy som havde inviteret os med på sin månedlige sikkerhedsrunde rundt på fabrikken. Desværre, men dog ikke imod forventning, måtte vi ikke tage billeder i fabrikken, men den er noget renere end hvad man kunne forestille sig på en kinesisk produktionsfabrik eller på en horsensiansk vindmølleproducent (host AH Industries), hvilket var en meget positiv overraskelse. Samtidig var der klokkeklart afmærket samtlige tings positioner med tape og billeder af blandt andet sikkerhedsudstyr der skulle benyttes; man følte næsten at de ansatte var aber med en IQ på under 50 med så klokkeklare instrukser og guidelines, men sådan fungerer det åbenbart i Kina.

Jakob, Peter og Morten ved togfabrikken

Efter gennemgangen på fabrikken fik vi endnu en kop kaffe og en sludder med Luc Roy om kinesisk business og dét at arbejde i et fremmed land, og derefter kørte vi med Didi til FabricAirs kontor i Qingdao til frokost og endnu en snak om kinesisk business men denne gang fra et dansk perspektiv både Peter personligt og selve hvordan man laver virksomhed i Kina, inklusive korruption.